Jernbanen

Stubbekøbing - Nr. Alslev

https://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A0b155bf7-ca56-4855-a5ba-d833aedb083c/query/maglebr%C3%A6nde



Jærnbanemødet i Gunslev.
Absolut Stemning for Banen, men helst Tilslutning til Nr. Alslev Station. Stubbekøbing, Onsdag.

Gunslev Sogneraad havde Tirsdag Aften indbudt til Møde i Forsamlingshuset. Mødet var godt besøgt.
Sognefoged Bonde bød Velkommen paa Sogneraadets Vegne og fik overdraget Dirigenthvervet.
Guldsmed Svendsen, Stubbekøbing, gjorde Rede for Sagen som paa Mødet i Stubbekøbing. Han betonede, at Stemningen paa dette Møde havde været stærk for en Bane gennem Maglebrænde Sogn over Lillebrænde Nord om Gunslev til den Station, som skulde være Tilknytningen til Storstrømsbroen.
Lærer Volsing, Skovby: Vi Skovbyere er meget interesserede i en Bane, vel at mærke, hvis den kommer Nord om Gunslev, derfor kunde vi meget vel gaa med til det foreslaaede Projekt. Men det burde tage Sognene Vest for Nr. Alslev med.
Taleren var vis paa, at det vilde være en Fordel for Stubbekøbing Bys Handlende at skaffe Adgang for Vestfalsters Beboere til Byen. Han troede ikke, at de vilde være saa fristede til at skifte i Nr. Alslev for at komme til Nykøbing, som man syntes at mene i Stubbekøbing.
Guldsmed Svendsen: Ingeniøren mente, at det vilde volde store Vanskeligheder teknisk set at komme ind til Nr. Alslev Station og derfor meget bekosteligt. Stubbekøbingbanen kostede det ca. 100,000 Kroner at komme ind til Nykøbing. De vestfalsterske Kommuners eventuelle Tilskud vilde næppe kunne dække Merudgiften ved denne kostbare Tilslutninig. Han troede ikke, Statsbanerne vilde gaa med til en Overførsel, og det blev derfor desuden nødvendigt at faa to Togstammer.
Gaardejer Anders Huge, Skovby, udtalte Tanken om i Stedet for at komme ind til Nr. Alslev Station at søge at føre Banen Norden om Gartner Ibsens Jord under Banelegemet ind til gamle Alslev By og derfra et Sving op til Nyskole Station. Derved vilde man undgaa at faa to Togstammer. Og muligheden for at gaa Vester paa med Banen var dermed aaben.
Guldsmed Svendsen var ikke vis paa, at man fik Lov til at gaa under Statsbanens Spor. Og skal der Tilslutning til Storstrømsbroen, bliver der Tale om at krydse Statsbanesporet endnu en Gang.
Overretssagfører Rasmussen, Stubbekøbing, havde tænkt paa noget lignende som Huge og havde spurgt en Sagkyndig, om det kunde lade sig gøre at føre Banen under Statsbanernes. Svaret var : Alt kan lade sige gøre; men det bliver dyrt. Ogsaa han saa helst Banen gaa til de vestlige Sogne.
Gaardejer P. Kappel, Gunslev: Hvad Vej skal vi Gunslevere have vore Svin og vore Sukkerroer til Nykøbing? Faar vi ikke Forbindelse med Nr. Alslev, synes jeg ikke, Banen bliver saa betydningsfuld for os i Gunslev Sogn.
Guldsmed Svendsen: Det maa absolut blive billigere for dem at faa Sukkerroerne over Stubbekøbing i Stedet for først at faa dem med Privatbane til Nr. Alslev og derefter med Statsbane til Nykøbing.
Kappel: Ja, det kan godt være; men det blive nu alligevel en mærkelig Lollandsforbindelse for os.
Lærer Petersen, Skovby: hvorfor føre Banen i et Sving Nord paa, det bliver jo at føre to Baner parallelt paa et Stykke, og det maa da kunne spares.
Guldsmed Svendsen Det er altid nemmere at komme ind paa en gammel Station end paa en ny.
Lærer Hansen, Gunslev: Der skulde jo helst komme et Resultat ud af dette Møde. Vi er jo sikkert alle enige om, at vi gerne vil have en Bane. Men det vigtigste er jo det økonomiske Spørgsmaal, og vil nu det Gode, som vi utvivlsomt faar i Banen, ikke blive os for dyrt? Kan De give os nogle Tal, der tilnærmelsesvis kan klare denne Side af Sagen for os?
Guldsmed Svendsen: Ingeniøren kan ikke kalkulere moget som helst, før der bliver et bestemt Projekt. Først da kan det økonomiske Spørgsmaal drøftes. Vi skal først under roligere Forhold og have Storstrømsprojektet i Orden.
Lærer Hansen: Ja, Lyst til Banen har vi naturligvis. Men skal vi saa ikke tale lidt om, hvilken Linje Nord for Gunslev, vi skal træffe gennem Sognet.
Sognefoged Bonde: Blot vi faar den Nord om Gunslev, saa er vit ilfredse.
Guldsmed Svendsen glædede sig over Tilslutningen fra Gunslev. Der var ogsaa i Stubbekøbing Stemning netop for Banen Nord om Gunslev.
P: Kappel: Vil Udvalget under lige Forhold arbejde for en Tilslutning til Nr. Alslev.
Guldsmed Svendsen: Jeg vil for mit Vedkommende arbejde for det Projekt, som faar den største Tilslutning fra de forskellige interesserede Kommuner. Da det er Meningen, at Banen skulde være en Forlængelse af Stubbekøbing*Nykøbingbanen, faar Direktionen megen indflydelse paa Banens Retning.
P: Kappel: Det er sikket det store Flertals Ønske her i Sognet at faa Tilslutning til Nr. Alslev Station.
Anders Huge: Jeg tror, at det er meget vanskeligt at komme ind i nærheden af Stationen, hvor den tætte Bebyggelse er; thi det er sikkert umuligt at komme ind direkte Øster fra.
Guldsmed Svendsen: En Krølle mer eller mindre gør ikke saa nøje, hvis vi kan faa Opland derved. Vi vilde jo gerne have supleret vort Udvalg med et Par Mænd her fra Sognet.
Der foretages herefter
Afstemning for at prøve Tilslutningen.
Kun 4 stemte mod en Bane i det hele taget, og det store Flertal ønskede desuden helst en Tilslutning til Nr. Alslev Station, hvis det var muligt, i modsat Fald vilde man være med til det andet Projekt med Tilslutning til et nordligere Punkt.
Til at tiltræde Udvalget valgtes Sognefoged Bonde, Gunslev, Gaardejer Knud Lejre, Havnse, og Gaardejer P. Kappel, Gunslev.