Nykøbingvej 116
Generalforsamling 1983
Hvis du trykker på årene, vil du blive sendt videre til disse.
1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
MAGLEBRÆNDE sogns BEBOERFORENING
Generalforsamling
Beretning ved Maglebrænde Beboerforenings Generalforsamling 19-9-83.
Ja, så er der gået 1 år siden det første møde om Forsamlingshusets fremtid blev holdt, og vi derefter fik startet Beboerforeningen -- og hvad er der så sket i det år ? ja vi har ca. holdt et bestyrelsmøde om måneden, så regelen om mindst 4 om året er rigelig overholdt, men der har været meget at holde møde om ---- Først var der overvejelser om hvad vi skulle gøre med hensyn til Forsamlingshuset, og forhandlingerne med kommunalbestyrelsen om dette ------ som alle ved, endte det med, at vi overtog driften af forsamlingshuset den 1. januar 1983. Det første, der viste sig, var, at olietanken var utæt, så de første 1000 l. olie forsvandt sporløst, -- de blev dog senere fundet i en kloakbrønd, og suget op med en slamsuger ----- Nå, så måtte vi jo have fat i teknisk forvaltning, de sørgede for at tanken blev lavet, og kommunen betalte den spildte olie, men det var jo lidt nervepirrende mens det stod på. ---- Bestyrelsen var blevet enige om at klare arbejdet med at fyre og gøre rent på frivillig basis indtil videre, og starten på det blev så til et "Skrubbegilde" den 22. januar, hvor vi fik det værste fra hånden, og hvor var det dejligt at se, hvor mange der mødte op, og var villige til at give en hånd med, disse " vore hjælpetropper" har vi flere gange sendt bud efter, og de er der hver gang. ----
For at holde vore medlemmer orienteret om, hvad der foregår i foreningen og i forsamlingshuset, begyndte vi at sende et medlemsblad ud, BEBOERBLADET, der er foreløbig udsendt 3 samt forskellige programmer ved fester o.l. disse er omdelt til alle husstande i Maglebrænde, man kan godt deltage i vore arrangementer uden at være medlem, det koster bare lidt ekstra, men vi mener selv at vi er rimelige med priserne, og desuden går det jo til et godt formål ---- Vi har haft den store glæde, at alt hvad vi hidtil har arrangeret er gået godt, --- Legestuen for børn og forældre m.fl. var det første og der var ca. 20 børn og 10 voksne hver gang.
Studiekredsen om Landsbyliv havde ca. 15 deltagere og der sluttede vi af med at diskutere kommuneplanlægning og vi sendte en udtalelse ud til kommunen, hvori vi blandt andet opfordrede til at støtte de tilbageværende forsamlingshuse, så de kan fungere som samlingssteder for landsbyernes beboere, BEBOERHUSE.
Fastelavnsfesten, som vi var meget spændte på, havde ca. 100 deltagere og det gik over al forventning, vi brændte endda inde med noget af det vi havde forberedt af " morskab" der blev ikke tid, alle morede sig godt, så vi lovede at der blev fastelavnsfest igen til vinter.
Vi tog kontakt til Gymnastikforeningen, og fik dem til at arrangere Bordtennis for både børn og voksne, og det kørte fint fra starten med ca. 30 deltagere. Kommunen krævede mindst 20 for at give lokaleleje, så dt var jo rigeligt.
Vi fik Åstrup og omegns 4h til at lave en orienteringsaften om deres aktiviteter, og der meldte sig så mange børn til det, at vi fik forsamlingshusets have udstykket til børnehaver under 4h det har været strengt for dem at holde tidsler og følfod nede i isommer, men det bliver nok bedre næste år, nu er jorden jo mere i "kultur" det har jo også været et usædvanligt år for havefolket i år, først alt for vådt og så alt for tørt.
Der kom også hurtigt nogle privatfester, så vi måtte til at tænke på service,der var jo ingenting af noget som helst i forsamlingshuset til at begynde med henviste vi folk til at leje i brugsen, men det blev for besværligt i længden, så vi besluttede at købe så vi kan dække til 72 personer, det kan folk så leje ved privatfester i forsamlingshuset. Efterhånden kan vi så suplere det op hvis det bliver nødvendigt, bestik har vi allerede bestemt at købe op til 120, det kneb jo gevaldigt med knive og gafler til sommerfesten ------
Vi tænkte også på at pynte på lokalerne ,og efterhånden er der så kommet duge, gardiner og andet, blandt andet har foreningen fået et smukt billedvæv af et vikingeskib, det er Herdis Petersen der har lavet det og skænket det, det er vi meget glade for, det er jo ligesom vi her i Maglebrænde har lidt del i det Vikingeskibsværft der er fundet ude på Herdis Petersens mark, vi skal høre mere om det den 7. november når museumsinspektør Jan Skamby Madsen fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde kommer og holder foredrag for os om det,og næste mandag er der lejlighed til at se udgravningerne derude kl. 17,30 Jan Skamby vil så være der og vise frem og besvare spørgsmål.
Kommunen har noget de kalder lokaleår, og da vi får leje af kommunen for de lokaler der bruges til foreningsaktiviteter, skal vi føre statistik over brugen af forsamlingshuset, dette lokaleår slutter 1.maj og på det tidspunkt havde forsamlingshuset været brugt 71 gange siden nytår med 27 deltagere i gennemsnit, så det var en fin statistik, jeg kunde aflevere til teknisk forvaltning, de var såmænd også imponerende, må jeg sige------på nuværende tidspunkt er vi oppe på 95 gange siden nytår og deraf er adskillige private fester.
Vi havde jo så Loppemarkedet den 9. juli og det gik også over al forventning, ca. 15000 fik vi i overskud, vi havde jo ikke så mange udgifter, 30. juli havde vi sommerfest og den gik også fint, vejret var med os, og vi fik en del erfaringer, så det bliver meget lettere at lave sommerfest til næste år, loppemarked laver vi nok også igen der er jo stadig mange ting, der trænger sig på, men foreløbig har vi jo haft både maler og elektriker, og bestyrelse og hjælpere har tapetseret i weekenden, for at det hele skulle være fint til i aften ved vores 1 års fødselsdag, det er jo samtidig start på den nye vintersæson og Ihar fået et program ud som beboerblad nr.3
Den 3. oktober starter vi BEBOERKLUBBEN det skulle gerne blive der man går hen og hygger sig hver mandag, med kortspil og andre ting. LEGESTUEN for børn fortsætter efter samme retningslinier som sidste år, Eyvind har lovet at spille for os igen.
BRIDGEKURSUS er noget nyt, men vi er jo så heldige, et Ejner Andersen som er flyttet hertil fra Jylland,er en erfaren lærer i dette spil, idet han har undervist i det i mange år i Borger- og håndværkerforeningen i Viborg, og han undrede sig over, at der ikke er en bridgeklub i Stubbekøbing og omegn-----Det er måske, fordi man ikke kan spille bridge, tænkte vi----- Så nu bliver der altså mulighed for at lære det.Vi rykker nok starten rem til den 18 oktober, så kan vi starte det på loftet, vi er jo nemlig kommer i den situation at vi må til at bruge lokalet ovenpå, for at få plads til det hele, der er allerede noget til alle ugens hverdage, og en del lørdage er bestilt til private fester.-----Så som I ser, det går faktisk vældig godt, vi er godt i gang med at bevise, at vi vil bruge vort forsamlingshus----- og det var jo det der startede det hele for 1 år siden----- Vi er nu 150 medlemmer, og der kommer stadig nye til hen ad vejen - som man siger, så økonomien i foreningen er i orden,vel også fordi vi gør meget for at spare, det er ikke os, postvæsenet tjener på, vi render selv rundt med det hele. Vi har sendt en beskeden blomsterhilsen til dem, der har holdt fest i forsamlingshuset fra Beboerforeningen, vi håber , generalforsamlingen kan godkende denne "flothed", hvor meget det drejer sig om kommer frem ved regnskabet, som vi skal høre lidt om.
Forsamlingshusets regnskab slutter først til januar, så det færdige regnskab herfra foreligger først til næste år, det skal også sendes ind til kommunen, vi er jo også momsregistreret, så toldvæsenet får en opgørelse hvert kvartal, der er en momspligtig omsætning på ca. 10.000 kr i kvartalet. Jeg kan dog sige, at det går tilfredsstillende vi var jo nødt til at starte med at lave lidt gæld, for at komme i gang, men da vi kom til 1. august var der balance, og dertil kommer så, at overskudet af de fester, vi har holdt i foreningen og overskud af loppemarkedet er i behold til at sætte salen i stand for så vi ser med sindsro på fremtiden, det skal nok komme til at køre. kommunen har jo også erkendt, at de tror på os, ellers havde de vel ikke repareret vinduerne og lavet en ny dør ud til haven i den lille sal, og sat ventilation og varmeapparater på toiletterne,De er såmænd blevet så flinke at snakke med.
Ja det bliver måske noget langtrukkent at høre på mig, men jeg synes der bliver ved at være noget at fortælle, men lad mig nu alligevel slutte med at fortælle, at vi har lavet de gamle brandhaner om til flagstænger og købt et par flag til dem naturligvis, dem sætter vi ved indgangsdøren, når der er fester i forsamlingshuset, det ser jo så festligt ud, når gæsterne kommer.
Vi har også talt om at man måske kunne plante lidt grønt ved væggen ud mod gaden, så der ikke så så dystert ud, hvad mener I om det?
Hvis i synes der er noget jeg har glemt så spørg, og jeg skal svare hvis jeg kan, men ellers stopper jeg her.