Generalforsamling 1984

Beretning ved Maglebrænde Beboerforenings Generalforsamling 17-9-84.
Ja- så er der gået 1 år igen-- og Beboerforeningen har nu 164 medlemmer---- I det forløbne år har der været 5 bestyrelsesmøder og 2 planlægningsmøder-- til loppemarked og sommerfest-
26-9 sidste år havde vi i samarbejde med Horbelev borgerforening et besøg ved udgravningerne af vikingeskibsværftet ude på Herdis Petersens mark, og den 7-11 et foredrag om samme emne, begge med Jan Skamby Madsenfra Vikingeskibsmusæet i Roskilde, der var godt besøg begge.-- 5-12 havde vi en filmaften med " Det er så synd for farmand" det var Willy Jeppesen fra A.O.F. der stod for det-- 15-2 foredrag af Palle Højer Madsen om " Ægtefællers formueforhold ard, og testamente--- det var i samarbejde med Husholdningsforeningen. Så havde vi en gang " Tøm kommodeskuffen" med Liselotte Mygh fra Falsters Minder---- hvor vi så på mange medbragte gamle ting og sager----- Der har været legestue for børn og beboerklub for voksne og kursus i bridge---- og vi har haft fastelavnsfest og sommerfest begge efter samme mønste som sidste år.---- der har været loppemarked og det gav igen i år et pænt overskud-- ca: 8500 kr. som har hjulpet godt med at betale de nye stole, vi har købt,---- vi har modtaget 2000 kr. fra sparekassen S.D.S. da de uddelte penge til foreninger i området ved deres jubilæum, de er også brugt i forsamlingshuset---
Forsamlingshuset bliver brugt mere og mere til mange forskellige ting---- i kalenderåret 1983 viser statistikken, at der ialt har været 193 arrangementer med 5302 deltagere ialt, det er 27 i gennemsnit det fordeler sig på 20 private fester, 16 foreningsfester o.l. med servering, 18 bestyrelsesmøder o.l. med servering-- Gymnastikfoeringen tegner sig for 70 gange til folkedans, gymnastik, og bordtennis--Husholdningsforeningen 23 gange til kursus o.l. og Beboerforeningen46 gange til legestue, studiekreds, beboerklub og bridgekursus------ 1984 fra 1. januar til dato viser 188 gange så vi når langt over 200 gange i år, der er jo 3 måneder tilbage af 1984 endnu.
Nu starter jo den nye sæson, bridgekurset starter i morgen, og beboerklubben den 24. september, legestue ved vi endnu ikke rigtig med---- det er sådan, at folkedansen, som vi fyrede i salen til om fredagen, er flyttet til om mandagen, og der bliver muligvis børnegymnastik om mandage eftermiddage, vi vil gerne holde fradag til rådighed til foreninger og / eller private, hvis der er nogen der vil lave et bankospil for eksempel, der er jo noget hver dag i de fire første dage i ugen, i mindst et af lokalerne, så det er svært at komme til der-----vi vil gerne høre fra forældrene til børnene i den aktuelle alder, om de og børnene eventuelt kan komme en anden dag, eller vi skal droppe det i vinter.
På generalforsamlingen sidste år blev rejst spørgsmålet om en eventuel fodgængerovergang i Maglebrænde, bestyrelsen har drøftet det indgående men man kunde ikke anbefale der, da man mente, at det ville give en falsk tryghed, og desuden ville det blinklys, der følger med, være meget irreterende dem der bor ved siden af det--- teknisk forvaltning mente desuden at det ville være så godt som umuligt at få amtet til at gå med til det, det er jo en amtsvej, så det er dem der bestemmer det.
Nu er der jo kommet et forsalg til kommuneplan, hvor indsigelsesfristen er sat til den 4-11, vi har i den anledning bedt stadsingeniør Hagbarth om at give os en orientering om planen og hvad den betyder for landsbyerne i kommunen i almindelighed og Maglebrænde i særdeleshed ligeledes vil han give en orientering om hvilke muligheder der er for at lave fællesantenne til T.V. i Maglebrænde, der bliver jo mulighed for mange flere T.V. kanaler med de nye satelitprogrammer der er på vej, så det kan måske være rart at vide, hvad det vil koste at være fælles, før hver især begynder at koste nye antenner m.m. det bliver 31. oktober-----vi har planlagt flere foredrag, så hvis der er nogen specielle emner, man gerne vil have taget op, så sig til, og vi skal forsøge at lave det,-----
Til slut vil jeg på bestyrelsens vegne sige tak til alle de medlemmer der har hjulpet os at lave loppemarked og sommerfest, dels ved direkte arbejde og dels ved at give ting og sager til loppemarked og tombola det er en stor hjælp, og det var ikke muligt at lave det uden alle jer, der hjalp til, også tak til dem der hjælper, når der er noget der skal laves i forsamlingshuset, også tak til dem der møder op til vore arrangementer, uden deltagere blev de jo ikke til noget.