Generalforsamling 1989

Maglebrænde Beboerforenings Generalforsamling 27-9-1989.
ja, så skal jeg sige lidt om årets gang i vores forening, der er jo ikke de store forandringer fra de tidligere år, vi har nu ca. 190 medlemmer, det svinger lidt op og ned, der flytter nogen til og fra, og der dør desværre også nogen, sidst Cecilie, som var et af vore mest aktive medlemmer, vi vil savne hende her i Maglebrænde.
Vi har i årets løb haft de traditionelle arrangementer i foreningen fastelavnsfesten for børnene, dilettantforestilling med Helle Bækkel og hendes " Pister" loppemarked og sommerfesten- alle med god deltagelse, loppemarkedet giver hvert år en god skilling til hjælp til forsamlingshuset som det senere fremgår af regnskabet--
Til sommerfesten i år havde vi nedsat et festudvalg, der klarede de praktiske ting med at tilrettelægge forskellige morsomme indslag på sportspladsen og til aftenfesten, det gjorde de godt så det vil vi nok gøre igen til næste år.
Foruden de ting vi selv har stået for, såsom beboerklubben og bridgekurset,har der været mange andre arrangementer i forsamlingshuset, ialt i 1988 305 med 29 deltagere i gennemsnit heraf er ca. 65 private fester, og resten er forskellige foeriningsarrangementer, Vi er glade for at huset bliver brugt så meget, selv om det betyder at lakken bliver slidt af gulvet i salen, af alle de danseglade mennesker, der kommer her. Nu har vi lige fået gjort forstuen i stand, så man kan komme pænt ind i huset,-- og kommunen har betænkt os med nye vinduer i forstue og køkken, så mangler der kun et enkelt i sognerådsstuen og dem ovenpå,før der er kommet nye vinduer og døre overalt i huset, det var også tiltrængt, de gamle var meget utætte,- Vi har også fået nye borde i salen, som I kan se, de er lettere at håndtere end de gamle, der jo også var blevet en smule ledeløse efterhånden.
Der har i sommer været afholdt et " Forsamlingshusmøde" i Vordingborg, det var amtets kulturudvalg der stod som indbyder, der deltog også repræsentanter her fra Maglebrænde, på mødet blev nedsat et udvalg, som skulle forsøge at få lavet en forening af forsamlingshuse i Storstrømsamt, den skulle være forsamlingshusene behjælpelig, hvis der opstod problemer med toldvæsen, regnskab o.l. og ellers formidle samarbejde og udveksling af erfaringer for medlemmerne, der er indkaldt til stiftende møde den 24. oktober i Mern forsamlingshus.
Vi har også fået en ny klub her i Maglebrænde, der er stiftet en bridgeklub til afløsning for det bridgekursus, som Ejnar Andersen nu har ledet siden 1983. Der er 32 medlemmer,der startede på vinterens turnering i sidste uge, de fleste er nogen, Andersen selv har lært op, så han er meget naturligt blevet formand for klubben. De spiller her i huset hver tirsdag.
I det kommende år fortsætter foreningerne med deres forskellige aktiviteter, som det ses i " Beboerbladet" I lige har fået, og vi har allerede en hel del bestilliger på huset til private fester,-- der er det især april og maj der er optaget--- jeg kan kun sige, at det er klogt at være i god tid med at bestille, hvis man skal have fest,-- vi averterer ikke,- det er mund til øre metoden der bliver brugt, men det går også fint på den måde -- jeg har mødt mange mennesker rundt omkring på Lolland-Falster der siger: jeg har været til fest ovre i jeres forsamlingshus, der er vel nok blevet dejligt.! det er meget rart at høre.
Ja, så vil jeg til slut sige tak til bestyrelsen og alle der har hjulpet med til at få det hele til at fungere, også tak til de medlemmer, der støtter os bare ved at være medlemmer, jo flere vi er, jo mere kan vi klare. Tak allesammen.!

Agnete Andersen